کد مطلب:38136
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:12
بارها شنيده ام : امام حسين(ع) حضار در مجالس عزاداري خويش را طلبيده وگرنه نمي توانسته اند حضور در مجلس پيدا كنند، امّا كساني را سراغ دارم كه تمام طول سال به گناه و كارهاي حرام مشغولند و تارك الصلاه هستند، اما فقط ايام محرّم لباس سياه مي پوشند و در مجالس عزاداري شركت مي نمايند يا در مسجد كمك مي كنند و سينه مي زنند. به نظر شما امام حسين(ع) اين گونه افراد را مي طلبند؟
معراج پيامبر، سفر از مسجد الحرام تا مسجد الاقصي و از آنجا و سدره المنتهي بود واين حقيقت در قرآن، يكي در ابتداي سوره اسرا و ديگري در اوائل سورة نجم آمده است. در ابتداي سورة اسرا فرمود: پاك و منزه است خدايي كه شبانگاه بندة خود را از مسجد الحرام تا مسجد الاقصي كه اطراف آن را بركت داده ايم، بُرد تا آيات خود را به او نشان دهيم. سورةنجم از آية 5 تا 18 فرمود: فرشتة وحي او را تعليم داده است. اين معلم به هنگام نزول وحي درافق بالا قد برافراشت و بر پيامبر نمايان شد... يك بار ديگر او را نزد سدره المنتهي كه در كنار آن بهشت مأوي است ديد... .
از ظاهر اين آيات استفاده مي شود كه معراج پيامبر جسماني و روحاني است، ولي برخي مي گويند حركت پيامبر از مسجد الحرام تا مسجد الاقصي جسماني و روحاني بوده، حركت از مسجد الاقصي به آسمان ها و ديدن بهشت و جهنم روحاني است. نظر برخي ديگر اين است كه تمامي اين سفر روحاني است. نظر مشهور دانشمندان شيعه اين است كه تمامي اين سفر جسماني و روحاني است.1 و بر اين اساس جنبة اعجاز پيدا مي كند.
اينمسئله بعيد نيست،زيرا قدرت الهي حدّي ندارد. ثانياً نكتة دقيقي كه بايد در مسئلة معراج بدان توجه داشت، اين است كه سير و سفر از دنيا به عالَم ديگر كه بهشت و جهنم در آنجا است مانند رفتن از كرة زمين به آسمان ها نيست كه محتاج به سفينة فضايي يا فضا پيما باشد. اگر كسي بخواهد از كرة زمين به مرّيخ ياكرات ديگر برود، احتياج به فضا پيمايي است كه با قوانين كرات آسماني و زميني تطبيق كند، ولي سير و سفر به عالم ديگر كه يا در بطن اين عالم يا مسلّط بر اين عالم است، يا به كيفيت ديگر، نيازي به حركت جسماني نيست؛ يعني نيازي نيست بدن و روح از جايش حركت كند و راه بيافتد و برود. ممكن است انسان در حالي كه در مكاني نشسته است، پردة عالَم ماده كنار برود و دريچةآن عالم كه بهشت و جهنم در آن جا است، باز بشود و همه چيز را ببيند.
در اين صورت هم جسم و هم روح پا به عالم ديگر گذاشته و آنچه را در آن جا است مشاهده مي كند و دوباره به حالت عادي بر مي گردد. به عبارت ديگر: پيامبر با مركب براق از مكّه تا مسجد الاقصي سير كرده است و از مسجد الاقصي تا آسمان چهارم.
1 بحار، ص 182.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.